روستای مهارلو
نوشته شده توسط : badsa

روستای مهارلو

روستای مهارلو از توابع بخش کوهنجان شهرستان سروستان می‌باشد. روستای مهارلو نام خود را از دریاچه همجوار خود گرفته است و براساس گفته‌های کهنسالان، در گذشته به دشت گل نیز معروف بوده که دارای جاذبه های گردشگری فراوانی می باشد. این روستا از شمال غرب به شیراز، از شمال به دریاچه مهارلو و از جنوب غرب به ارتفاعات محدود است. روستای مهارلو از سطح دریا ۱۵۴۵ متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و در زمستان سرد است.


روستای مهارلو نام خود را از دریاچه همجوار خود گرفته است و براساس گفته‌های کهنسالان، در گذشته به دشت گل نیز معروف بوده است. این روستا در پهنه تاریخی و فرهنگی کهنی واقع شده است. تاریخ شکل‌گیری روستا، با توجه به آثار بر جای مانده (کاروانسرای شاه عباسی) به دوره صفوی مربوط می‌شود. مردم روستای مهارلو به زبان فارسی سخن می‌گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

اطلاعاتی راجع به الگوی معیشتی و سکونت روستای مهارلو

روستای مهارلو در دامنه‌های زاگرس جنوبی و در مجاورت دریاچه مهارلو استقرار یافته و بافت مسکونی متراکمی دارد. کالبد خانه‌های روستاییان تحت تأثیر شرایط بیعی و نوع معیشت و فعالیت مردم شکل گرفته است. در بافت قدیمی، بقایای خانه‌هایی با طاق‌های بلند و پنجره‌های قوسی، که از سنگ و ساروج و گاه از خشت و گل و چوب ساخته شده‌اند به جا مانده است. خانه‌های جدید روستا با سقف مسطح با مصالحی از سنگ، آجر، بلوک سیمانی، آهن، سیمان و گچ ساخته می‌شوند.

 

 

تصویری از کشاورزی روستای مهارلو;

درآمد اکثر مردم روستای مهارلو از فعالیت‌های زراعی، دامداری و تولید صنایع دستی تأمین می‌شود. گندم، جو، صیفی‌جات و از محصولات زراعی و انار، انجیر و بادام از محصولات باغی روستاست. محصولات دامی روستای مهارلو شامل گوشت، پشم گوسفند و فرآورده‌های لبنی مانند شیر، ماست، کره و دوغ محلی می‌باشد. قالی دستبافت نیز از تولیدات صنایع دستی روستا است.

براساس نتایج سرشماری سال ۱۳۷۵، جمعیت این روستا ۵۳۹ نفر بوده است که در سال ۱۳۸۵، به ۲۴۰۰ و بر اساس سرشماری سال ۹۰، ۲۴۶۷ نفر در قالب ۶۵۲ خانوار در روستای مهارلو و ۲۴۶ نفر در قالب ۶۳ خانوار در روستای دوبنه ساکن بوده‌اند.

جاذبه‌های گردشگری روستای مهارلو

روستای زیبای مهارلو که در گذشته به دشت گل نیز معروف بوده است، با استقرار در دامنه‌های زاگرس جنوبی و همجواری با دریاچه زیبای مهارلو، چشم‌اندازهای بسیار زیبا و جذابی دارد و هر ساله گروه کثیری از گردشگران تور شیراز را به سوی خود جلب می‌کند. برخی از جاذبه‌های این روستا عبارتند از: دریاچه مهارلو ،چشمه آب معدنی، امامزاده خدیجه بانو، کاروانسرای شاه عباسی، تل شرقی، قلعه شاهرخ پسر تیمور لنگ، بقعه بی بی شریفه خاتون از زیباترین جاذبه‌های گردشگری این روستا هستند.

 

نمایی زیبا از دریاچه مهارلو شیراز 

نمایی زیبا از دریاچه مهارلو شیراز

از دیگر جاذبه‌های گردشگری روستای مهارلو می‌توان به چشمه آب معدنی مهارلو اشاره کرد که دربخش جنوبی روستا واقع شده و آب این چشمه برای بیشتر بیماریهای پوستی شفابخش می‌باشد کوه چنار که در بخش جنوب و در فاصله چند کیلومتری در کوهستان‌های مهارلو قرار دارد که پوشیده شده از چنارهای کهنسال و قدیمی که منظره خاصی با این منطقه می‌بخشد باغ حیدر این باغ درجنوب غربی و در فاصله یک و نیم کیلومتر واقع شده است.

پوشش گیاهی روستای مهارلو

نمایی از طبیعت زیبای روستای مهارلو 

نمایی از طبیعت زیبای روستای مهارلو

به طور کلی گیاهان شناسایی شده در منطقه به دو دسته بومی و زراعی قابل تقسیم می باشند که عمده گیاهان بومی شامل : انجیر ، انار ، درختچه های بادام ، گون ، درمنه ، شیرین بیان ، خارشتر ، گلزا، گیاهان چمنی و جارو می باشد .گیاهان زراعی : در اکثر مناطق ، گندم و جو به صورت دیمی و آبی در حاشیه تالاب کاشت می شوند. زراعت آبی و کشت سبزیجات در این منطقه وجود دارد .

حیات وحش روستای مهارلو

تالاب مهارلو بخشی از منطقه شکار ممنوع مهارلو به شمار می رود . حیات وحش این منطقه به دو دسته پرندگان و پستانداران تبدیل میشود.
گونه های عمده پستانداران شامل : روباه معمولی ، شغال ، تشی با انواع جوندگان کوچک ، خرگوش و گراز که به طور پراکنده در نزدیکی مزارع کشاورزی دیده می شوند .

 

تصویری از حیوانات حیات وحش روستای مهارلو

تصویری از حیوانات حیات وحش روستای مهارلو

این تالاب زیستگاه زمستان گذرانی پرندگان مهاجر به شمار می رود و هر ساله میزبان جمعیت فراوانی از فلامینگو هاست که از آرتمیای موجود در این دریاچه تغذیه می کنند.پرندگان شاخص این تالاب عبارتند از:فلامینگوی بزرگ در جمعیت های بالای ۴۰۰۰ قطعه، تنجه ،شاهین ، انواع کاکایی ، انواع پرندگان کنار آبزی:گیلانشاه بزرگ،سلیم کوچک،انواع آبچلیک ها ودر اطراف تالاب گونه های متنوعی از پرندگان خشکی زی نیز دیده می شود.
منطقه شکار ممنوع روستای مهارلو
منطقه شکار ممنوع مهارلو با وسعت ۳۳۶۵۰هکتار در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر شیراز درمجاورت جاده اصلی شیراز –سروستان و بین طول جغرافیایی´۱۴° ۵۲ تا´ ۲۸°۵۳ وعرض شمالی´۰۰°۲۹ و´ ۵۷ ° ۲۹ واقع شده است. منطقه مهارلو درابتدادر تاریخ ۷۹/۵/۱ به مدت سه سال شکار ممنوع اعلام گردید وسپس در تاریخ های ۸۴/۵/۱ و ۹۱/۱/۱۵ مجددا" به مدت ۵سال تمدید گردید.

اطلاعاتی راجع به روستای مهارلو

فاصله تا مرکز استان شیراز:۴۵ کیلومتر
دسترسی به روستا: این روستا از طریق شهر شیراز با جاده ای آسفالت قابل دسترسی است.
سوغات: انجیر ، بادام و انار
آب و هوا: معتدل و سرد

منبع

روستای مهارلو





:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: